Module L3 ENS “Biologie et Société”
Module M1 ENS “Genomes and Phenotypes”
Module M2 UPC “Concepts et méthodes en biologie”
Problems, Exams from past years
2020: polar bears, evolution of lice, Cytochrome b and fungicide resistance PDF
2020: syncitins exam
2019: genetic editing of hornless cattle and other cases exam
Ladybird coloration patterns: exam correction
readings: Universal childhood virus is inherited in DNA (New Scientist, 2008); World’s first baby born with new “3 parent” technique (New Scientist, 2016)
Practicals M1 “Origin of SARS-CoV-2”. Each student should choose a topic, prepare and present it to the class. SARS-CoV-2 Practicals Text .odt file.
Red and green aphids, polar bears, evolution of lice, Cytochrome b and fungicide resistance (3h) PDF
Past Course presentations
Peut-on prédire l’évolution ? (2022) PDF
Micro-evo-devo (2022) PDF
Gene drive (1h) PDF
Development and evolution of morphological traits (2018) PDF
Comprendre comment les espèces évoluent (2017) PDF
Quoi de neuf depuis Darwin ? (2017) PDF
L’évolution du monde vivant : prévisible ou imprévisible ? (2015) PDF
L’évolution du génome et le génome dans l’évolution (2015) PDF
The genotype-phenotype relationship (2014) PDF
Les cribles génétiques (1h30) PDF
Formation et évolution des organes sensoriels chez les insectes partie 1 (1h30) partie 2 (1h30)
Les gènes et les mutations responsables de l’évolution morphologique PDF